torsdag 13. mars 2014

#095 Pen in Mkelekele - video project

- scroll down for english -

Fra en venn av meg (Johannes Fjell Hojem) som jobber en del i Kenya, Afrika, har jeg fått et stykke Mkelekele. Eller det vil si: i Kenya heter det det. Det er et tre som vokser over hele det tropiske Afrika og har mange navn; Tali (Elfenbenskysten), Erun, Sasswood (Nigeria), Patrodom (Ghana), Kassa (Zaire), Nuave (Zambia), Mwavi (Tanzania) og altså Mkelekele i Kenya. Felles for disse er at de er like og ulike varianter av Erythrophleum, og jeg tror det jeg har fra Kenya er Erythrophleum invorensis.

Treverket er særdeles tungt og hardt (tyngre enn vann) og sliter voldsomt på verktøy. Her er det anbefalt å bruke redskap med Tungsten Carbide. Til vanlig brukes treet til gulvlegging, dørkarmer, kraftige konstruksjoner, jernbanesviller og havneanlegg.

Hva passer dermed bedre enn å dreie en penn av dette!?

Jeg har laget en liten YouTube-video av dreieprosessen som jeg håper dere synes er interessant. Jeg syntes iallefall det var spennende.Jeg måtte gå forsiktig frem for ikke å flise treverket opp i endene, men med litt tålmodighet kom jeg vel i havn. Det var veldig lett å pusse og jeg ble svært fornøyde med resultatet :)

Finishen jeg har brukt er en egenkomponert "friction polish" jeg har laget ved å blande skjellakk og danish oil 50/50. Det er ganske vanlig å blande skjellakk og kokt linolje på samme måten, men ved å bruke danish oil istedet, får jeg et mer robust sluttresultat.







From a friend of mine (Johannes Fjell Hojem) doing some work in Kenya, Africa, I've got a piece of Mkelekele. Or; in Kenya that's what it's called. It is a tree that grows throughout the tropical Africa and has many names; Tali (Ivory Coast), Erun, Sasswood (Nigeria) Patrodom (Ghana), Kassa (Zaire), Nuave (Zambia), Mwavi (Tanzania) and thus Mkelekele in Kenya. Common to these is that they are identical and different varieties of Erythrophleum, and I think that my piece from Kenya is Erythrophleum invorensis. 

The wood is very heavy and hard (heavier than water) and has a severe blunting effect on tools. It is recommended to use tools with Tungsten Carbide. Normally the wood is used in flooring, door frames, heavy constructions, railway crossties and harbor and dockwork. 

Then: Why not turn pens of it!? 

I've made ​​a little YouTube video of the turning process that I hope you'll find interesting. At least I thought it was exiting. I had to proceed cautiously not to splinter the wood in the ends, but with a little patience I got it all saved. But it was very easy to sand and I was very pleased with the results :) 

The finish I have used is a self-composed "friction polish" consisting by a 50/50 mix of shellac and danish oil. It is quite common to mix shellac and boiled linseed oil in the same way but using danish oil instead, I get a more robust end product.






2 kommentarer:

  1. Vakkert! Gleder meg til å "prøvekjøre" den. Mkelekele er som du nevner veldig hardt for verktøyet. Har laget noen knivskaft av samme emnet som denne pennen kommer fra. Forsøkte først å bruke vanlig trerasp (fil), men måtte til slutt ty til vinkelsliper for å klare å få noen effekt. Blir nok en solid penn dette:)

    Johs.

    Johs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Hardt og slitesterkt materiele! Håper du kan få tak i mer Mkelekele ved en senere tur til Afrika :)

      Slett