torsdag 30. januar 2014

#089 Bowl in Maple

- scroll down for english -

Igår hadde jeg meg en god arbeidsdag i garasjen. Det var nesten så jeg glemte av å spise middag. Jeg hadde med andre ord god arbeidsflyt :)

Jeg dreide en (for meg) stor bolle i Lønn (usikker på eksakt type). Den ytre diameteren ble til slutt 24 cm. Jeg har lenge jobbet på en mindre benk, og dermed er det meste av treverket som ligger til tørk også ganske lite, men nå begynner jeg også å få store emner klare.

Jeg lar bildene forklare det meste av prosessen, men vil si at jeg pusset bollen til 600K, både forlengs og baklengs. I tillegg polerte jeg den til slutt med Odie's Oil og ekstra fin stålull (0000). Dette har gitt den en superfin, glatt og jevn overflate.

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen: Odie's Oil er til nå den beste 100% matsikre og giftfrie treoljen jeg har kommet over!

Jeg har flere større emner liggende, så det blir mere stordreiing etterhvert. I tillegg blir det en del smådreiing også: Jeg har bestilt utstyr til å dreie penner og ser fram til nok en en ny erfaring ved dreiebenken :)





 


Yesterday , I had a good work day in the garage . I almost forgott eating dinner. In other words: I had a good workflow :) 

I turned a (for me) large bowl in Maple (unsure of exact species). The outer diameter was finally 24 cm (or about 9 1/2"). Earlier I have been working on a small lathe, and therefore most of my blanks are quite small, but now I am also getting larger blanks ready for the lathe. 

I'll let the pictures explain most of the process, but will say that I sanded the bowl to 600K, both forwards and backwards. In addition, I polished it with Odie's Oil and extra fine steel wool (0000). This has given it a super fine smooth and even surface. 

I've said it before and happily say it again: Odie's Oil is the best 100 % food safe and non-toxic wood oil I've come across!


 I have several larger blanks ready, so there will be more big turning from me soon. In addition there will be some small turning also: I have ordered equipment for turning pens and I'm really look forward to another experience by the lathe :)
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar