tirsdag 1. januar 2013

#016 Sour rowan - first test 1/2

Har endelig gått løs på den surna rogna. Et av emnene (som har ligget inne til tørking en stund) er nå ferdig tørket og klart til bruk. Igår formet jeg utsiden og idag har jeg gjort den så godt som ferdig. Det mangler bare ett strøk olje. Og selvfølgelig en del tid for herding av denne.

Har allerede erfart at rogna er svært porøs av seg, og når den er surnet, ser jeg nå (ikke overraskende) at den er ytterligere løs i veden. Måtte gå forsiktig frem, og det ble selvfølgelig en hel del pussing til slutt.

Siden emnet var ganske lite, valgte jeg å lage en "for stor" bolle. Det var ikke nok ved til stede for å lage hele omkretsen, og jeg valgte å gjøre dette til en spennende detalj i skåla.

Dette er i sin helhet et første prøveprosjekt, men jeg er likevel virkelig fornøyd. Særlig på grunn de spennende tegningene i veden. Om noen dager er begge oljestrøkene tørket - da legger jeg ut bilder av det endelige produktet.

Godt nytt år forresten :)





I have finally startet working on the sour rowan. One of the blanks (which has been drying inside for a while) is now fully dried and ready for use. Yesterday I shaped the outside and today I'm as good as done. It lacks only one coat of oil. And of course some time for curing thereof.

I have already found that the rowan is a very porous wood, and when it is soured, I now see (not surprisingly) that it is even looser. Had to work cautiously, and it was of course a lot of sanding in the end. 


Since the blank was quite small, I chose to create a "too big" bowl. It was not enough wood present to make the entire perimeter, and I chose to make this an interesting detail in the bowl.

This is entirely a first test project, but still I'm very happy with the ressult. Especially because of the great drawings in the wood. In a few days, both the oil coats will be dried - then I'll post pictures of the final product.

Happy new year by the way :)








Sour rowan - first test 2/2



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar